„Pierwsza rzecz, to odpowiedź na pytanie: czy rzeczywiście chcesz mieć własny biznes i dlaczego chcesz to zrobić? Teraz jest modne zakładanie firmy, ale jeśli nie jest to coś, co lubisz robić, to nie ma to sensu. Nie jest to właściwa droga” – o zmianie zawodowej, prowadzeniu własnego biznesu, różnicach kulturowych między Polską, a Niemcami i wewnętrznej motywacji opowiada Ewa Jochheim– współzałożycielka Instytutu Durkalskiego, coach, instruktor Reiss Profile, przedsiębiorca. Wulkan energii, spełniona i zadowolona z życia kobieta. Przykład, który pokazuje, że podążanie za swoją pasją i wewnętrzną motywacją, to recepta na szczęśliwe życie.
- Dlaczego zdecydowałaś się na prowadzenie firmy i przejście na swoje. Jaki był bodziec do zmiany zawodowej?
To jest kwestia motywacji wewnętrznej i natężenia moich motywatorów. Pracując na etacie czułam, że coś jest nie tak. Czegoś mi brakowało i czułam, że stać mnie na więcej. Od zawsze uwielbiałam wyzwania i branie na siebie pełnej odpowiedzialności. Wiedziałam, że nie można przejmować się, trzeba mieć otwartą głowę. Fascynowało mnie i fascynuje nadal duża dynamika w życiu. Dlatego postanowiłam przejść na swoje. Nie było konkretnego wydarzenia, które popchnęłoby mnie ku tej decyzji. To raczej kwestia pewnych przemyśleń, doświadczeń i tego, że chciałam robić coś w zgodzie z samą sobą.
Jeśli natomiast chodzi o założenie Instytutu Durkalskiego to pracując w Niemczech usłyszałam o Jurgenie Kloppie, który tworzył profile motywacyjne zawodników opierając się na metodzie RMP. Bardzo przypadła mi do gustu ta metodyka i powiedziałam sobie „chcą wprowadzić to w Polsce”. Wspomnę jeszcze, że zawodowo zajmowałam się szkoleniami i coachingami i tym bardziej temat mnie zaintrygował.
- Jak wygląda kwestia delegowania obowiązków oraz koordynacji działań w firmie podczas Twojej nieobecności?
Na szczęście mamy XXI wiek. Pracujemy w pełni zdalnie. Przeprowadzamy wideokonferencje przez Skypa. Nie ma znaczenia, czy pracujemy z biura w Warszawie, czy z Monachium. Przecież dojeżdżając z jednego końca miasta na drugi możemy stracić niekiedy kilka godzin. Praca zdalna to zatem ogromna oszczędność i czasu i pieniędzy. Pod względem pogodzenia życia zawodowego i prywatnego, to też świetne rozwiązanie. Mogę wówczas elastycznie podchodzić do tematu godzin pracy i opieki nad dziećmi.
- Większość swojego zawodowego życia spędziłaś w Niemczech. Jakie są różnice w podejsciu biznesowym w stosunku do rynku polskiego? Czy Polacy są gotowi na kształcenie w dziedzinie motywacji oraz poszukiwanie indywidualnego profilu motywacyjnego? Czy jest zapotrzebowanie zgłaszane przez firmy działające w Polsce?
Różnice są zatrważające i można byłoby godzinami o tym opowiadać. W Niemczech, jest bardzo duże poszanowanie inności drugiego człowieka. Ceni się indywidualność. Co więcej, ludzie nie są tak wrażliwi na każde słowo, czy krzywe spojrzenie. Dużo mówi się o motywacji wewnętrznej. W Polsce natomiast ten temat raczkuje. Gdy w 2002 roku, ukazała się w Polsce książka profesora Reissa „Kim jestem”, zainteresowanie było niewielkie. To było jeszcze za wcześnie. Po 2002 roku zainteresowanie i świadomość społeczeństwa zaczynała rosnąć. W 2013 roku pojechałyśmy do Stanów, aby pod okiem profesora przygotować się na wprowadzenie metody do Polski. Teraz społeczeństwo ma większą gotowość.
- Jesteś mamą trójki dzieci, aktywną zawodowo kobietą. Jaka jest recepta na godzenie tych dwóch przeciwstawnych ról? Czy można mówić o czymś takim jak work-life balance?
Trzeba żyć w zgodzie z samym sobą. Ja nie chciałam z niczego rezygnować, ale starałam się robić to, co słuszne. Bardzo lubiłam pracować, ale rodzina była dla mnie również istotna. Trzeba znaleźć złoty środek. Dla każdego człowieka będzie oznaczał on zupełnie coś innego, dlatego nie warto słuchać innych, tylko robić to, co się czuje. W Polsce mamy tendencję do oceniania innych i nadmiernego doradzania. A zapominamy że każdy ma prawo żyć po swojemu.
- Co poradziłabyś kobietom, które chciałyby otworzyć własny biznes, a jednak obawiają się, że źle to wpłynie na życie rodzinne?
Pierwsza rzecz, to odpowiedź na pytanie: czy rzeczywiście chcesz mieć własny biznes i dlaczego chcesz to zrobić? Teraz jest modne zakładanie firmy, ale jeśli nie jest to coś, co lubisz robić, to nie ma to sensu. Nie jest to właściwa droga. Nie jest prawdą, że każdy może schudnąć 50 kilo, bądź zostać charyzmatycznym liderem. Tak po prostu nie jest. Każdy z nas ma mocne i słabe strony. Nie ma sensu płynąć z nurtem, czy iść wyłącznie za tym, co aktualnie modne, jeśli to do nas nie przemawia. Nie dajmy się wpędzić w kozi róg. Trzeba znaleźć odpowiedź na pytanie, czy to, co robimy lub chcemy zrobić jest zgodne z nami.
A odpowiadając na pytanie dotyczące wpływu na życie rodzinne: pamiętajcie, że zawsze jest rozwiązanie, jak można ważne dla nas sfery pogodzić. Nie rezygnujmy z siebie.
- Czym jest Reiss Motivation Profile i w jakich dziedzinach życia znajduje zastosowanie?
RMP, to kwestionariusz online – rodzaj testu który bada nasze wewnętrzne motywacje, potrzeby, rzeczy które są ważne. To jedyne narzędzie które pokazuje naszą wewnętrzna motywacje. Jeśli będziemy zaspokajać swoje potrzeby, to będziemy żyli zgodnie z sobą.
Wiele osób ma problem z relacjami, z dziećmi, w pracy, a RMP pokazuje, że jeśli zobaczymy inność drugiego człowieka, poznamy jego wartości i motywację wewnętrzną, to będzie nam łatwiej go zrozumieć. RMP znajduje zastosowanie we wszystkich dziedzinach życia: od relacji, partnerstwa, życia rodzinnego, poprzez sport, czy biznes.
- A jaki jest Twój profil motywacyjny? Możesz zdradzić, co dla Ciebie jest największą motywacją do działania?
Mam silną potrzebę władzy, niską potrzebę uznania. Więcej na ten temat opowiadam na profilu youtube:
- Jak można zastosować Reiss Motivation Profile w środowisku pracy?
Motywowanie nie powinno się ograniczać do działań na zasadzie „tu i teraz”, ale obejmować wszystkie obszary naszego życia zawodowego i prywatnego. Dla biznesu stworzyliśmy „Zarządzanie poprzez motywację 3.0”, które jest całościowym podejściem. Dzięki niemu, pracodawca ma możliwość poznać swoich ludzi, zobaczyć, gdzie leży ich potencjał, co jest dla nich ważne i w jakich zadaniach mogą się sprawdzić. Dzięki temu ma możliwość stworzyć takie środowisko pracy, które będzie sprzyjało pracownikom np. osoby z wysoką potrzebą work life balance na pewno docenią utworzenie firmowego żłobka, a osoby z wysoką potrzebą władzy będą zadowolone jeśli damy im dużą decyzyjność i swobodę działania. Co ciekawe, zbadano, że najlepsi sprzedawcy uzyskują taką kombinację motywatorów: niskie uznanie, wysoki status, wysokie kontakty społeczne (więcej o motywatorach przeczytasz tutaj). Badając zatem motywację wewnętrzną pracowników mamy możliwość stworzyć im idealne warunki pracy i możliwości rozwoju.