Postanawiasz znaleźć nową pracę. Zamierzasz szukać atrakcyjniejszego stanowiska w swojej branży lub przebranżowić się. Odkurzasz niektóre ze swoich zapomnianych kompetencji, robisz dodatkowe kursy, opracowujesz porządne CV. Nadchodzi czas poszukiwań i aplikowania na oferty pracy. Czy możesz zrobić coś jeszcze? A gdyby tak uzyskać dostęp do większej liczby ofert, a nawet sprawić, że to pracodawca odnajdzie Ciebie? Do tego właśnie może posłużyć LinkedIn!
Czym jest LinkedIn?
LinkedIn bywa przez niektórych przezywany „zawodowym Facebookiem”. Podobnie jak na tym popularnym portalu społecznościowym, i tutaj możemy założyć konto pod naszym nazwiskiem, dodać zdjęcie profilowe, zamieszczać publikacje i dodawać inne osoby do sieci kontaktów. Jakie są zatem różnice? LinkedIn jest zorientowany na kontakty zawodowe. Na naszym profilu możemy stworzyć właściwie kompletne CV, dodać swoje stanowiska wraz z miejscami zatrudnienia i zakresem obowiązków, ale także informacje o edukacji, wolontariatach i dodatkowych projektach. Nasz profil zawiera także sekcję umiejętności. Każdą z dodanych umiejętności można przypisać do konkretnych stanowisk pracy albo szkół, może ona też być zweryfikowana i potwierdzona przez osoby z naszej sieci kontaktów albo przez nas samych, poprzez udział w quizie wiedzy z danego tematu. Dzięki temu możemy stworzyć wyczerpujący i bogaty z punktu widzenia rekrutera profil – prawdziwe CV na sterydach!
Magia algorytmów
LinkedIn opiera swoje działanie na specyficznych algorytmach, które oferują unikatowe możliwości networkingowe i wyświetlanie treści zgodnie z (wyliczonymi) zainteresowaniami użytkownika. Jakie to ma w ogóle znaczenie i jakie są tego konsekwencje? Ułatwia to docieranie do odpowiedniej grupy odbiorców i tworzenie viralowych postów (publikacji o dużym zasięgu). Jeśli nasza sieć kontaktów i aktywność będą odpowiednio duże, mamy szansę na wiele wyświetleń naszego posta, na przykład dotyczącego poszukiwania pracy. Z odrobiną szczęścia post trafi do rekrutera posiadającego tę jedną jedyną ofertę pracy, idealnie pasującą do naszej wymarzonej ścieżki zawodowej.
Przyjaciół poznaje się… na Linkedinie
Wyżej wymienione cechy portalu LinkedIn to powód, dla którego budowanie sieci znajomych rządzi się innymi prawami niż budowanie sieci w innych mediach społecznościowych. W skrócie można je sprowadzić do zasady „im więcej, tym lepiej”. Nie ograniczamy się do zapraszania jedynie osób poznanych osobiście albo osób z tej samej firmy, wręcz przeciwnie. Już sama nazwa „kontakty” – nie „znajomi” – sugeruje, że chodzi o tworzenie sieci osób z tej samej lub pokrewnej branży, rekruterów, osób zainteresowanych kontaktami biznesowymi albo po prostu obserwowaniem aktywności innych o podobnym profilu działalności. Dodanie osoby do kontaktów powoduje automatyczne obserwowanie jej aktywności. Istnieje również opcja samego obserwowania, dzięki czemu można śledzić aktywność przykładowo znanego biznesmena bez zapraszania go do swojej sieci i długiego oczekiwania na akceptację zaproszenia.
Daj się odkryć
Jeśli jesteśmy już przy obserwowaniu, LinkedIn oferuje wiele narzędzi do budowania marki osobistej. Oprócz standardowych publikacji (czyli zwykłych postów, z samym tekstem lub ze zdjęciami) istnieje możliwość publikowania artykułów oraz newsletterów. LinkedIn pozwala na włączenie na swoim profilu trybu autora, dzięki któremu zyskujemy dostęp m.in. do narzędzi analitycznych z informacjami o ruchu w naszym profilu. Jeśli zastanawiasz się nad początkiem budowania marki osobistej i autorytetu w branży, ale masz wątpliwości gdzie zacząć – być może LinkedIn jest najprostszą opcją na początek.
Daj się znaleźć rekruterowi
Dobrze, ale co jeśli na razie po prostu chcesz znaleźć pracę? Jak LinkedIn może Ci w tym pomóc?
Najbardziej podstawowe narzędzie na portalu związane z poszukiwaniem pracy to podstrona z ofertami pracy z całego świata. Umożliwia ona bezpośrednie aplikowanie i zawiera bogaty wybór ofert. Kolejna opcja to statusy – LinkedIn pozwala ustawić status „open to work” widoczny od razu przy naszym zdjęciu i informujący rekruterów, że poszukujemy pracy. Jeśli nasz profil będzie odpowiednio uzupełniony i widoczny dla innych, jest szansa otrzymywania propozycji pracy prosto do swojej skrzynki. Możemy także jeszcze bardziej aktywnie działać, żeby uczynić nasze poszukiwania widocznymi. Interesującą opcją może być wspomniane wyżej opublikowanie posta z informacją, że poszukujemy pracy i z opisem stanowiska, na jakim chcielibyśmy pracować. Jeśli nasza sieć jest rozwinięta istnieje szansa, że publikacja zostanie dostrzeżona przez odpowiednie osoby.
Status gwiazdy
LinkedIn klasyfikuje profile według stopnia ich uzupełnienia informacjami oraz kontaktów, zaczynając od statusu “Beginner”, a kończąc na „All Star”. Do osiągnięcia najwyższego statusu potrzebujemy m.in. przynajmniej 50 znajomych w naszej sieci oraz dodania przynajmniej dwóch doświadczeń zawodowych. Im wyższy status, tym bardziej algorytm będzie promował nasz profil. Po założeniu profilu otrzymamy podpowiedzi jak zwiększyć nasz status albo czego jeszcze brakuje w profilu.
Jak zacząć?
Założenie profilu na Linkedin jest szybkie i nie różni się skomplikowaniem od tworzenia konta w innych mediach społecznościowych. Portal jest intuicyjny i poruszanie się po nim nie powinno nastręczać wielu trudności. Warto na sam początek zaprosić do swojej sieci znajomych z firmy albo inne osoby poznane osobiście i powoli budować swój profil, ucząc się tego w praktyce, choćby inspirując się sposobem, w jaki inni dodają treści do swojej biografii.
Czy warto?
LinkedIn nie jest absolutną koniecznością przy szukaniu pracy, jednak może być dużym ułatwieniem. Zwłaszcza w branży IT posiadanie konta stało się już niemal normą. Firmy i rekruterzy coraz częściej korzystają z tego narzędzia do poszukiwania pracowników. Coraz więcej osób trafia do nowej pracy bez przechodzenia typowego procesu aplikowania na ogłoszenie, a poprzez kontakt z rekruterem pod linkedinową publikacją albo w wiadomości prywatnej. Ponadto dzięki LinkedIn mamy szansę nawiązać ciekawe znajomości biznesowe, dowiedzieć się o interesujących wydarzeniach albo zbudować ekspercką markę osobistą.
PRO TIP
Znajdź osoby z Twojej docelowej roli, na którą się przebranżawiasz i zacznij je obserwować i angażować się pod ich wpisami przez kilka kolejnych dni (dodawaj komentarze!). Pokaż się a następnie wyślij zaproszenie do Sieci Kontaktów. Zobacz co się stanie 🙂