Przebranżowienie z nauczyciela na IT Project Managera w 5 miesięcy – Iwona Sukienik

DP: Iwona, jesteś jedną z osób, które wspieraliśmy w trakcie przebranżowienia na IT Project Managera w ramach naszego flagowego programu (LINK). Wykazałaś się bardzo otwartą głową i mimo wielu przeciwności oraz sceptyków dookoła – udało Ci się przebranżowić z nauczyciela na Project Managera IT w ciągu 5 miesięcy. 

Iwona Sukienik: Tak, to prawda. Udało się i do tej pory nie mogę w to uwierzyć (śmiech ). Stało się to znacznie szybciej niż się spodziewałam…

 

DP: Dlaczego zdecydowałaś się przebranżowić i wybór padł akurat na Project Managera w IT?

Iwona : Od dłuższego czasu myślałam o zmianie, ale niekoniecznie o zmianie branży. Wraz z upływem czasu oraz nabywanym doświadczeniem, człowiek staje się bardziej świadomy własnych potrzeb. Myślę też, że w życiu nie ma przypadków i to, co przeżywamy, czego doświadczamy uczy nas inaczej spoglądać na rzeczywistość i na siebie, na swoje możliwości.

Potrzebowałam zmiany głównie dlatego, żeby móc spędzać więcej czasu z rodziną. Z drugiej strony, chciałam sprawdzić swoje możliwości i jeszcze bardziej rozwinąć swoje umiejętności. Jestem typem osoby wielozadaniowej. Nieźle radzę sobie w sytuacjach stresu, umiem organizować swój czas pracy. Tej dyscypliny i organizacji nauczyły mnie obowiązki realizowane w wieku dziecięcym (uczęszczanie do dwóch szkół równolegle), potem na etapie studiów (trzy kierunki studiów) i w życiu rodzinnym-  mąż i dwójka dzieci (śmiech). Taki pakiet tzw. “soft skills” idealnie pasuje właśnie do project managera. Sam pomysł na rolę zawdzięczam jednemu z moich mentorów zmiany, za co jestem bardzo wdzięczna.

 

DP: Gdybyś miała powiedzieć, jakie 3 rzeczy najbardziej pomogły Ci w przebranżowieniu, to co by to było?

Iwona: Myślę, że edukacja i rozwój umiejętności: zainwestowanie czasu w zdobywanie nowych umiejętności i wiedzy było kluczowe w pierwszym etapie. 

Oprócz tego networking i mentoring: budowanie sieci kontaktów w nowej branży miało ogromne znaczenie. Tutaj zdecydowanie zadziałał LinkedIn, dzięki któremu sieć kontaktów osób z branży znacznie się powiększyła. Z  kilkoma rekruterami udało mi się też bezpośrednio porozmawiać. Dostosowanie CV i portfolio: skuteczne przekształcenie CV w formę funkcjonalną, która podkreślała moje umiejętności i doświadczenia przydatne w nowej branży.

 

DP: W naszym programie „Przebranżowienie w 5 krokach” wspominamy o tym, że 2 krokiem w tym procesie jest zdobycie mentora, który będzie dla nas z jednej strony partnerem w zmianie, inspiracją, a z drugiej podpowie, jaka jest specyfika pracy w danej branży. Opowiedz, czy Ty miałaś mentora i jaką wartość wniósł w proces przebranżowienia? A może nasze wsparcie mentalne i duchowe (w całym procesie przebranżowienia od A do Z, wspierał Cię z naszej strony Łukasz) dało radę? 🙂

Iwona: Tak, oczywiście, bardzo mi pomogliście wpierając mnie na każdym kroku w procesie. Miałam mentora, a nawet kilku (uśmiech). Moim zdaniem jest to istotne w przypadku zmiany,  która w moim przypadku (mogę śmiało to powiedzieć) była wręcz ekstremalna! Przypomina to trochę skok na bungee – niby wiesz, że nic Ci się nie stanie, ale jednak się boisz, więc człowiek, który za Tobą stoi, mentalnie Cię do tego przygotowuje i dodaje otuchy. To ważny krok. Myślę, że nie poradziłabym sobie bez wsparcia osób trzecich. Prócz inspiracji, motywacji są to osoby, które znają branżę, obserwują rynek, mają ogromną wiedzę merytoryczną, techniczną. Dziękuję do dziś najbliższej rodzinie, w tym mojej wspaniałej kuzynce Beacie, przyjaciołom, którzy mocno mnie dopingowali, a także Wam oraz Krzyśkowi Kołtanowi (LINK), którego zapewne większość zna z wywiadu z Wami i z którym przegadałam długie godziny na temat przebranżowienia…

 

DP: Przebranżowienie, to proces, który wymaga systematyczności i odpowiedniego rozplanowania w czasie. Opowiedz, w jaki sposób przygotowałaś się do zdobywania wiedzy merytorycznej
(np. narzędzia, których użyłaś)

Iwona:  Tak, to jest proces. Jak każdy projekt wymaga przygotowania, rozplanowania w czasie. Mój plan trochę się rozjechał ze względu na szybszy przebieg wydarzeń. Zaczęłam od przeglądania informacji w internecie, zapisałam się na kilka kursów, trafiłam na Was. Najlepszym narzędziem okazał się wspomniany już wcześniej LinkedIn i aktywność na tym portalu.

 

DP: Iwona, czy w naszym programie znalazłaś informacje na temat LinkedIna? W czym były one pomocne? 

Tak, znalazłam. Bardzo przydały się wskazówki odnośnie budowania marki osobistej na LinkedIn. To istotny proces, który wymaga strategicznego podejścia i ciągłego zaangażowania. Przede wszystkim ważne jest, aby nasz profil był kompletny i profesjonalnie wykonany. Oznacza to, że powinniśmy zadbać o wysokiej jakości zdjęcie profilowe, atrakcyjne zdjęcie w tle oraz staranny opis, które jasno określa naszą zawodową misję i unikalną wartość, jaką wnosimy. Niby takie oczywiste, a nie każdy o tym pamięta. Kolejnym kluczowym elementem jest regularne publikowanie wartościowych treści. Równie istotne jest nawiązywanie i pielęgnowanie relacji z innymi profesjonalistami. Mi te informacje bardzo się przydały i „popchnęły” znacząco proces przebranżowienia się. Sam LinkedIn to świetne narzędzie dla ludzi biznesu, ale też dla osób początkujących czy wchodzących w świat nowej branży! 

 

DP: Krok 4, to przekucie wiedzy na praktykę, by wejść do nowej branży. Pracowałaś wcześniej w szkole jak nauczyciel. Co pozwoliło Ci wyróżnić się na rynku Kandydatów? 

Iwona: Poza pracą w szkole zbierałam doświadczenie w NGO. W ostatnich latach koordynowałam imprezy, projekty, współpracując z wieloma partnerami. Od trzech lat prowadzę też własną organizację. To ma wiele przełożeń na to, czym się teraz zajmuje, jedynie zmienia się kontekst i narzędzia. Wydaje mi się, że przede wszystkim doświadczenie w NGO pomogło mi się wyróżnić spośród innych kandydatów. Prócz tego umiejętności, które są pożądane na tym stanowisku. 

 

DP: Na pewnym etapie przebranżowienia potrzebne jest CV. W przypadku przebranżowienia, dużo korzystniej jest zaprezentować swoje doświadczenia w CV funkcjonalnym. Jak ten rodzaj CV pracował dla Ciebie?

Iwona: Tak, CV funkcjonalne jest istotnym i skutecznym narzędziem w przypadku przebranżowienia. W odróżnieniu do CV chronologicznego, CV funkcjonalne koncentruje się na umiejętnościach i doświadczeniach, które są najbardziej istotne dla nowej ścieżki kariery, niezależnie od tego, kiedy i gdzie zostały zdobyte. Udało mi się skutecznie zaprezentować swoje umiejętności i doświadczenia w kontekście nowej ścieżki kariery pokazując jak dotychczasowe osiągnięcia mogą przełożyć się na sukces w nowej branży.

DP: W procesie przebranżowienia ogromne znaczenie ma networking. Uruchomiliśmy również dla Ciebie nasze kontakty.  Co było dla Ciebie przełomowe w procesie przebranżowienia?

Iwona: Przełomowym momentem była możliwość skorzystania z sieci kontaktów, którą udało mi się zbudować oraz wsparcia, jakie otrzymałam od osób z branży. Dzięki aktywności na LinkedIn udało mi się nawiązać kontakty z rekruterami, potencjalnymi pracodawcami oraz innymi osobami, które przeszły podobną ścieżkę przebranżowienia. Te działania wspólnie stworzyły solidną podstawę, która pomogła mi płynnie przejść do nowej branży, zbudować wiarygodność i uzyskać dostęp do nowych możliwości zawodowych. Networking nie tylko otworzył przede mną drzwi do nowych kontaktów, ale również dostarczył inspiracji i motywacji do dalszego rozwoju.

 

DP: Złota rada Iwony dla osób, które myślą o przebranżowieniu, to…

Iwona:  Wszystko jest możliwe, w każdym momencie i na każdym etapie życia. Nie bójcie się inwestować w siebie i korzystać z pomocy innych. Znajdźcie mentora, rozwijajcie nowe umiejętności i aktywnie działajcie. Pamiętajcie, że żadna  zmiana nie jest prosta. To proces, który wymaga czasu, determinacji i otwartości na nowe doświadczenia.