Tym razem prawdziwa gratka dla Inżynierów! Razem z rekruterami oraz pracownikami branży konstruktorskiej, dyskutujemy o zawodzie Konstruktora mechanika. Dziedzina typowo męska, choć powolutku, małymi kroczkami sytuacja ulega zmianie. Drogie Panie, brakuje Was w tej dziedzinie!
W tym artykule uzyskasz odpowiedzi na następujące pytania:
- Jakie są wymagania w ogłoszeniach rekrutacyjnych w kontekście kończonego kierunku studiów i czy ma to znaczenie?
- Jakich kompetencji miękkich szukają pracodawcy wśród konstruktorów i znajomości jakich programów wymagają? (Opinia rekrutera)
- Czy są jakieś uprawnienia/certyfikacje przeznaczone dla konstruktorów, które pozwolą podnieść kwalifikacje i wyróżnić się na rynku pracy? (Opinia rekrutera)
- Czy język obcy w tej branży ma znaczenie, a jeśli tak, to jaki? (Opinia rekrutera)
- Kobieta- konstruktor. To rzadki, czy częsty widok w tej branży? I z czego to wynika?
- Po jakich kierunkach można zostać Konstruktorem? (perspektywa konstruktora)
- Jakie kompetencje miękkie przydają się w pracy Konstruktora oraz jakich programów warto się uczyć z perspektywy konstruktorów?
- Jakie uprawnienia i certyfikacje są dostępne na rynku i czy warto?
- Czy język obcy w tej branży ma znaczenie, a jeśli tak, to jaki?(opinia konstruktora)
- Do jakich przedmiotów warto się przykładać na studiach, bo mogą być przydatne w pracy konstruktora?
- Gdzie najlepiej zacząć pracę będąc świeżo upieczonym absolwentem? Mała, średnia firma, korporacja?
- Jak wygląda typowy dzień pracy konstruktora?
REKRUTERZY POD OSTRZAŁEM PYTAŃ
Monika Wesołowska, Starszy Rekruter, Whoohoo
Jeżeli chodzi o stanowisko konstruktora- mechanika, to pracodawcy wymagają od kandydatów ukończonych studiów technicznych na poziomie minimum inżyniera. Preferowanym kierunkiem jest Mechanika i Budowa Maszyn, jednak absolwenci innych kierunków Wydziału Mechanicznego również są brani pod uwagę w procesie rekrutacji. W tym momencie o zatrudnieniu kandydata decydują jego wiedza techniczna, doświadczenie oraz umiejętności.
Paulina Opiela, Manager ds. Rekrutacji, Cadway Automotive
Ukończenie kierunku technicznego jak np. Mechanika i Budowa Maszyn, Mechatronika, Automatyka, Silniki Lotnicze lub inne pokrewne, na pewno otwiera drzwi. Dużo łatwiej znaleźć pracę jako konstruktor po wyżej wymienionych kierunkach studiów. Wymagania pracodawców odnośnie ukończenia studiów technicznych wynikają z faktu, iż absolwenci posiadają wiedzę teoretyczną – background odnośnie stosowanych materiałów, grafiki inżynierskiej, konstrukcji maszyn i pojazdów, systemów wytwarzania. Dlatego wdrożenie absolwenta kierunku technicznego do pracy na stanowisku konstruktora przebiega dużo sprawniej i efektywniej niż osoby, która ukończyła inny, nietechniczny kierunek i tej wiedzy nie posiada.
Rekrutujemy na stanowiska konstruktora dla firm motoryzacyjnych w Wielkiej Brytanii i Niemczech, tam kierunek studiów ma bardzo duże znaczenie, niestety brak tytuły inżyniera kierunku technicznego, bardzo często dyskwalifikuje kandydata. Także wiele firm w Polsce, nie może sobie pozwolić na długie szkolenie od podstaw, które może potrwać nawet do 1 roku, stąd absolwentom kierunków nietechnicznych, może być bardzo ciężko przekonać do siebie pracodawcę.
Myślę, że warto wspomnieć, że nadal zbyt dużo czasu uczelnie poświęcają się na zajęcia teoretyczne. Rekrutujemy i zatrudniamy absolwentów różnych kierunków technicznych i pomimo ich zapewnień, że znają dany program CAD ze studiów, rzeczywistość okazje się zupełnie inna i ta znajomość jest na poziomie podstawowym, choć zdarzają się osoby, które dzięki własnej konsekwencji, nauki i tutorialom są w stanie rozwiązać przykładowy CAD test. Niestety sami absolwenci przyznają, że zajęć praktycznych jest zbyt mało, a wiedzę z obsługi programów CAD zdobywają samodzielnie, na praktykach, stażach lub dopiero przy rozpoczęciu pracy zawodowej.
Monika Wesołowska, Starszy Rekruter, Whoohoo
Do kompetencji miękkich, które są wymagane przez pracodawców należą przede wszystkim: umiejętność pracy w zespole, komunikatywność, sumienność, bezkonfliktowość. Od konstruktorów wymagana jest znajomość takich programów jak: CATIA V5, ProEngineer, SolidWorks oraz AutoCad.
Paulina Opiela, Manager ds. Rekrutacji, Cadway Automotive
Dzisiaj konstruktor to nie kreślarz wykonujący rysunki, to inżynier z otwartym umysłem, w którym jako pracodawcy szukamy oprócz wiedzy technicznej, umiejętności pracy w grupie, profesjonalizmu, umiejętności komunikacji, kreatywności, odporności na stres ponieważ środowisko automotive rządzi się swoimi prawami i wszystko jest „na wczoraj”. Dodatkowo pracodawcy zwracają uwagę na umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach i elastyczności, gdyż często projekty wymagają pracy dłużej niż standardowe 8 godzin dziennie.
Pamiętajmy, że obecnie Konstruktor to nie tylko komputer, monitor i inny sprzęt, to profesjonalista, który spędza na telekonferencjach i uzgodnieniach z inżynierami niemal połowę swojego czasu, stąd łatwość komunikacji to jedno z kluczowych wymagań.
Jeśli mówimy o umiejętnościach i wiedzy technicznej, pracodawcy wymagają bardzo często znajomości tych programów CAD, których dana firma używa (Catia, Siemens NX, ProEngineer lub inne). Wynika to przede wszystkim ze specyfiki klientów, z kim firma współpracuje, opieki dostawcy i wsparcia od przedstawicieli oprogramowania, ale także ze względu na koszty zakupu nowych licencji i łatwości dostępu do historii plików już zapisanych w danym programie. Stąd bardzo często w ogłoszeniach pracodawcy zaznaczają znajomości jakiego oprogramowania wymagają. Wprowadzanie innego programu CAD, konkretnie pod jednego pracownika jest niestety zupełnie nieopłacalne i najczęściej niemożliwe.
Oczywiście brak znajomości konkretnego programu, nie wyklucza z dalszej rekrutacji. W mojej pracy często z sukcesem rekrutowałam osoby, które posługiwały się innym oprogramowaniem niż wymagane przez klienta, a znając jeden program CAD łatwiej nauczyć się drugiego. Ale pamiętajmy, że decyzja należy w takim przypadku do firmy zatrudniającej.
Co więcej, dużym plus na pewno jest doświadczenie w pracy z aplikacjami do zarządzania cyklem życia produktu np. Teamcenter, który bardzo usprawnia pracę działów konstrukcji.
Być może zabrzmi to nieco zabawnie, ale nigdy w ogłoszeniach lub podczas wstępnych rozmów nie pada pytanie o znajomość PowerPointa 😊 Każdy wychodzi z założenia, że nie ma nic prostszego niż przygotowanie prezentacji i nawet uczeń liceum czy technikum zna program perfekcyjnie. Konstruktor używa PP do przygotowania prezentacji dla klientów i proszę uwierzyć, że czasami mogą to być naprawdę zaawansowane formy prezentacji i nie dla każdego znane.
Monika Wesołowska, Starszy Rekruter, Whoohoo
Można się dokształcać poprzez programy szkoleniowe (szkolenia certyfikujące), które zostały stworzone przez firmy- twórców powyżej wymienionych programów oraz firmy zewnętrzne, które organizują takie szkolenia. Jednak na rynku pracy przede wszystkim pozwoli się konstruktorom wyróżnić zdobyte przez nich doświadczenie.
Paulina Opiela, Manager ds. Rekrutacji, Cadway Automotive
Konstruktor może wyróżnić się na rynku pracy poprzez swoje doświadczenie i projekty w jakich uczestniczył lub koordynował. Wartościowe i wyróżniające nas na tle innych kandydatów na pewno będzie doświadczenie zdobyte w branży automotive w krajach Europy Zachodniej, gdzie jest możliwość uczestniczenia w prestiżowych projektach i poznanie nowoczesnych, najnowszych technologii.
Kursy i certyfikaty owszem, zawsze podnoszą nasze kwalifikacje. Jednak w pierwszej kolejności pomyślmy o zgłębianiu wiedzy z zakresu programu CAD, bądźmy specjalistą-expertem w modelowaniu 3D w danym programie. Ważne by nieustannie iść naprzód i zdobywać wiedzę z zakresu produktu, materiałów i technologii w jakiej pracujemy (np. studia podyplomowe z zakresu form wtryskowych). Dla tych, którzy myślą o dalszej karierze w kierunku Project Inżyniera ciekawą propozycją mogą być także studia z zakresu International Project Management.
Monika Wesołowska, Starszy Rekruter, Whoohoo
Na dzisiejszym rynku pracy, w przeważającej większości, w dużych międzynarodowych organizacjach, językiem komunikacji jest język angielski. Dobra znajomość języka angielskiego należy do głównych wymagań, których oczekują pracodawcy od swoich przyszłych pracowników. Dodatkowym atutem jest często znajomość języka niemieckiego lub francuskiego w zależności od obszarów działalności organizacji.
Paulina Opiela, Manager ds. Rekrutacji, Cadway Automotive
Tak, znajomość przynajmniej jednego języka obcego jest kluczowa, nie tylko w pracy konstruktora. Miejmy jednak na uwadze, że wszystko zależy od preferencji i oczekiwań każdej osoby co do pracy zawodowej. Jeśli chcemy pracować w międzynarodowym środowisku, w firmie która zasięgiem obejmuje kraje europejskie lub rynek globalny to znajomość języka angielskiego jest tutaj podstawą sukcesu. Jeśli chcemy być obecni i zauważalni na rynku międzynarodowym także jako firma, jeśli chcemy uczestniczyć w projektach i współpracować z najlepszymi firmami zagranicznymi, producentami samochodów osobowych lub dostawcami w tej branży, podstawą jest umiejętność komunikacji w obcym języku.
Znaczenie języka angielskiego lub niemieckiego jest niezaprzeczalne, także w kontekście możliwości wyjazdu. Od lat polscy konstruktorzy cieszą się bardzo dobrą opinią w Wielkiej Brytanii i w Niemczech. Tam inżynierów CAD wciąż brakuje, jest pewna luka na tych rynkach wynikająca z systemu kształcenia, dlatego mając na uwadze nasz osobisty rozwój zawodowy, możliwość zdobycia doświadczenia, a także kwestie finansowe, znajomość języka angielskiego, niemieckiego lub innych daje nam znacznie większe możliwości.
Monika Wesołowska, Starszy Rekruter, Whoohoo
Niestety kobieta-konstruktor jest aktualnie rzadkim widokiem w tej branży. Wynika to przede wszystkim ze statystycznie mniejszej częstotliwości wyboru przez kobiety kierunków studiów na Wydziałach Mechanicznych.
Paulina Opiela, Manager ds. Rekrutacji, Cadway Automotive
Widok niestety wciąż rzadki, a na pewno wszyscy chcielibyśmy żeby było inaczej 😊 Pokażę to na przykładzie kilku ostatnich eventów rekrutacyjnych jakie organizowaliśmy dla naszego klienta w Wielkiej Brytanii – znanej firmy motoryzacyjnej o globalnym zasięgu. Na około kilkuset aplikujących i zaproszonych 50 kandydatów były zaledwie 3 kobiety. W obecnie prowadzonych rekrutacjach statystycznie wygląda to niestety podobnie, wciąż Pań jest znaczniej mniej niż mężczyzn. Jest to wynik być może złego przygotowania młodych ludzi we wcześniejszych etapach kształcenia, brak odpowiedniego przygotowania i „wyłapywania” talentów przez doradców zawodowych.
Jest też pozytywna wiadomość. Jeszcze kilka lub kilkanaście lat temu, kobiety studiujące kierunek związany z budową maszyn czy samochodami można było policzyć na palcach. Teraz zauważamy, że ta liczna wzrasta także w innych dziedzinach: technologii, procesu produkcji, czy szeroko rozumianej jakości produkcji i produktu.
To co zauważyłam i bazując na informacjach zwrotnych od klientów, kobieta – konstruktor w niczym nie ustępuje wiedzą i umiejętnościami od mężczyzn, są to profesjonalistki, które świetnie odnajdują się na stanowisku i nawet zarządzają grupami projektowymi konstruktorów. W przypadku Pań duże znaczenie będzie miała nie tylko wiedza ale też konsekwencja, charyzma i pewność siebie. Więc drogie Panie – do dzieła 😊
KONSTRUKTORZY POD OSTRZAŁEM PYTAŃ
Bożydar Starzyk, Starszy Inżynier Mechanik, 1 rok doświadczenia
Poza Mechaniką i Budową Maszyn oraz Automatyką i Robotyką warto jeszcze rozważyć następujące kierunki, jeśli chce się zostać konstruktorem: Lotnictwo i Kosmonautyka, Energetyka, Mechatronika oraz Inżynieria Produkcji.
Mariusz Trzeszcz, Konstruktor, 3 lata doświadczenia
Konstruktor, to bardzo ogólne stwierdzenie. Aby tym się zajmować, można ukończyć również inżynierię biomedyczną, która łączy nauki techniczne, medyczne i biologiczne. Osoby po tym kierunku mogą tworzyć lub udoskonalać sprzęt medyczny sprzęty rehabilitacyjne. Automatyka i Robotyka, Mechanika i Budowa Maszyn, a również, Mechatronika, to kolejne kierunki, po których można szukać pracy jako konstruktor. Współczesne maszyny to połączenie mechaniki, elektroniki, automatyki dlatego też im obszerniejszy zakres wiedzy, tym konstruktor jest w stanie opracowywać bardziej złożone i ciekawsze projekty.
Piotr Płaczek, Konstruktor mechanik, 6 lat doświadczenia
Jeżeli uściślimy wymienionego w pytaniu konstruktora do konstruktora mechanika, to na pewno kierunkami przygotowującymi do tego fachu są np: mechanika i budowa maszyn, automatyka i robotyka, czy też mechatronika. U mnie w pracy konstruktorami są także osoby będą absolwentami kierunku Transport oraz Zarządzanie i inżynieria produkcji. Jest to jak najbardziej naturalne, ponieważ na każdym z tych kierunków programy nauczania częściowo się pokrywają.
Bożydar Starzyk, Starszy Inżynier Mechanik, 1 rok doświadczenia
Mariusz Trzeszcz, Konstruktor, 3 lata doświadczenia
Programy zależne są od dziedziny w jakiej pracuje konstruktor. Jeśli chodzi o projektowanie, to do najpopularniejszych należą: Inventor, Catia, Solidworks oraz program Adams, który pomaga inżynierom analizować dynamikę ruchomych części oraz rozkład obciążeń i sił w systemach mechanicznych.
Umiejętności miękkie są bardzo istotne. Każda maszyna projektowana przez konstruktora musi nie tylko poprawnie działać, być ergonomiczna i się nie psuć, ale przede wszystkim powinna spełniać założenia odbiorcy, ponieważ będzie używana przez niego.
Trzeba potrafić rozmawiać z ludźmi i spełniać jego potrzeby, choć wcale nie muszą być najlepszym rozwiązaniem. Przydaje się też umiejętność przekonywania do swoich rozwiązań.
Piotr Płaczek, Konstruktor mechanik, 6 lat doświadczenia
Z kompetencji miękkich na pewno przydaje się łatwość w nawiązywaniu kontaktów (robiąc projekty trzeba być w stałym kontakcie ze zleceniodawcą oraz w przypadku większych projektów z całym zespołem projektowym). Rzecz z pozoru oczywista jaką jest kontakt międzyludzki, w przypadku osób wstydliwych, może powodować problemy z właściwym zrozumieniem oczekiwań inwestora lub z właściwą koordynacją projektu wewnątrz zespołu projektowego.
Co do programów, które warto znać są to przede wszystkim programy typu CAD. Kiedyś konstruktorowi wystarczała deska kreślarska i ołówek, dzisiaj programy CAD są podstawowymi narzędziami pracy konstruktora. Część z nich jest intuicyjna (np. Solidworks, Inventor), a część wręcz przeciwnie (np. CREO) i potrzeba znacznie więcej czasu na opanowanie ich w stopniu pozwalającym na swobodną pracę (z ołówkiem i deską nie było tego problemu). Których konkretnie warto się uczyć? Trudno powiedzieć, różne firmy używają różnych programów, ale znając jeden program, zdecydowanie łatwiej jest nauczyć się kolejnych.
Bożydar Starzyk, Starszy Inżynier Mechanik, 1 rok doświadczenia
Są. Jest wiele certyfikatów potwierdzających naszą znajomość wybranego oprogramowania, jednak osobiście uważam, że są one niepotrzebne. Pracodawcy bardziej wolą na własną rękę sprawdzić umiejętności kandydata, dając mu komputer i proste zadanie do wykonania niż wierzyć certyfikatom.
Mariusz Trzeszcz, Konstruktor, 3 lata doświadczenia
Nie jestem pewien, natomiast uważam, że ważniejsze jest doświadczenie i projekty, przy których się pracowało.
Piotr Płaczek, Konstruktor mechanik, 6 lat doświadczenia
Nie spotkałem się z takimi uprawnieniami. Raczej nie ma czegoś takiego jak uprawnienia projektowe dla inżynierów mechaników – osoba po studiach może projektować dowolne maszyny, jeżeli tylko posiada wystarczającą dużo wiedzy lub odwagi (w przypadku braku wiedzy).
Wygląda to zupełnie inaczej niż w przypadku np. inżynierów budownictwa – którzy po studiach muszą zdobyć uprawnienia budowlane. Można oczywiście uzyskać certyfikaty uczęszczając na szkolenia z programów CAD, jednakże firmy zazwyczaj i tak robią podczas rekrutacji testy z ich znajomości.
Bożydar Starzyk, Starszy Inżynier Mechanik, 1 rok doświadczenia
Język angielski w stopniu komunikatywnym jest wymagany. Bez tego ani rusz. Żyjemy w czasach, gdzie niemal każdy biznes jest międzynarodowy – czasem mamy szefa obcokrajowca, czasem współpracownika z Austrii, a niekiedy (często :D) fabrykę produkującą nasze produkty w Chinach. Ograniczając się do języka polskiego niewiele zdziałamy na arenie międzynarodowej.
Mariusz Trzeszcz, Konstruktor, 3 lata doświadczenia
Najważniejszy jest angielski i zaraz później niemiecki. W większościach korporacji angielski jest wystarczający, ponieważ mają odziały w różnych krajach i wszyscy musza się ze sobą porozumiewać.
Piotr Płaczek, Konstruktor mechanik, 6 lat doświadczenia
Najpopularniejszy jest oczywiście język angielski. Większość programów CAD, o których wspominałem wcześniej, nie posiada polskiej wersji językowej, więc znajomość angielskiego ułatwia ich poznanie.
Język może mieć także znaczenie w przypadku szukania pracy, gdyż w Polsce działa wiele międzynarodowych firm. Wymagają one znajomości języka angielskiego lub niemieckiego na poziomie min. B1. Można także podjąć pracę w polskiej firmie, jednakże nie mamy pewności, czy firma nie pozyska jakiegoś zagranicznego kontraktu, a co za tym idzie, za chwile znowu nie będziemy musieli porozumiewać się z kimś w języku obcym. Reasumując, język obcy warto znać, a jeżeli miałby to być jeden język, to w mojej ocenie najlepszym wyborem jest angielski.
Bożydar Starzyk, Starszy Inżynier Mechanik, 1 rok doświadczenia
Mariusz Trzeszcz, Konstruktor, 3 lata doświadczenia
– Fizyka
– Mechanika
– Podstawy konstrukcji maszyn
– Teoria maszyn i mechanizmów
– Projektowanie technologiczne
– Materiałoznawstwo
– Projektowanie inżynierskie
Generalnie większość przedmiotów oprócz stricte teoretycznych ma znaczenie.
Do przydatnych, a nawet niezbędnych przedmiotów zaliczyłbym:
– Zapis konstrukcji
– Wytrzymałość materiałów
– Mechanikę (fizykę)
a także przedmioty związane z technologią wykonania, czyli – spawalnictwo, odlewnictwo, obróbka ubytkowa. Dopełnieniem wszystkich tych przedmiotów, swoistą „wisienką na torcie” jest oczywiście przedmiot „Podstawy konstrukcji maszyn”.
Bożydar Starzyk, Starszy Inżynier Mechanik, 1 rok doświadczenia
W korporacjach, konstruktor odpowiada za niewielki fragment całości i ma ściśle zdefiniowane zadania które realizuje.
Myślę, że warto zacząć pracę w mniejszej firmie. Często jest tak, że jest się tam osobą od wszystkiego, czyli jednocześnie można się tam najwięcej nauczyć. Idąc do korporacji zarabia się oczywiście znacznie lepiej, ale zazwyczaj obowiązki są tam o wiele mniej ambitne i człowiek nie ma możliwości nauki i rozwoju.
Bożydar Starzyk, Starszy Inżynier Mechanik, 1 rok doświadczenia
Mariusz Trzeszcz, Konstruktor, 3 lata doświadczenia
15 % – Współpraca z innymi zespołami w firmie (zakupy, project menadżer, produkcja, montaż);
10% – Spotkania wewnętrzne( ustalanie strategii realizacji projektu, burze mózgów).
Ja zaczynam od kawy, ale jak jest jakiś projekt, który wymaga ode mnie wzmożonego wysiłku intelektualnego, najczęściej zaraz po przyjściu do pracy siadam do komputera i na szybko wprowadzam przemyślenia, które nawiedzały mnie przez całe popołudnie po pracy w dniu poprzednim. Później jeżeli wiem co mam robić to robię to, jeżeli nie, to próbuję to wymyślić, poradzić się innych – szukam rozwiązania. Praca konstruktora to czasami kilka godzin spędzonych nad rozwiązaniem problemu, a czasami żmudne robienie rysunków 2D lub (co bardziej lubię) modeli 3D.
I jak? Wypowiedzi praktyków rozjaśniły Ci troszkę, co jest poszukiwane na rynku pracy i czy ścieżka konstruktora mechanika byłaby dla Ciebie odpowiednia? Pojawiły się kolejne pytania? Pisz śmiało! Daj również znać, o jakich zawodach chciałbyś poczytać.