Przebranżowienie na HR Business Partnera – Ewa Timler

wpis w: Dookoła Pracy | 0

Czy wiecie, że…

Nasz flagowy program „5 kroków do przebranżowienia”, to nie tylko kilkugodzinny kurs, ale też mentoringi z osobami, które są pasjonatami w swoich dziedzinach i chętnie dzielą się wiedzą z tymi, którzy dopiero wchodzą na nową ścieżkę zawodową.
Zapraszamy Was do nowego cyklu artykułów „Przy kawie z mentorem”. Co dwa tygodnie, będziemy przybliżać Wam najbardziej popularne role w IT: m.in. Scrum Master, Programista, UX/UI Desiger, a także porozmawiamy o rolach w HR, czy też Freelancingu.

Szykuje się spora dawka inspiracji.
A już dziś zachęcamy do odwiedzenia strony naszego programu i zapoznanie się z agendą kursu i sylwetkami mentorów.


Dookoła Pracy: Ewo jesteś jedną z osób, która dołączyła do naszego programu „5 kroków do przebranżowienia” w roli mentora, a zawodowo jesteś partnerem dla biznesu w obszarze HR. Dziś, chcielibyśmy porozmawiać o talentach podczas przebranżowienia, mentoringu oraz o Twojej aktualnej roli.

Ewa Timler: Bardzo się cieszę na ten program i jestem zaszczycona, że mogę być jego częścią i będę mogła dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. Jakiś czas temu byłam w tym samym miejscu więc jeszcze pamiętam jak to jest zaczynać od zera. A w trakcie mojej drogi zawodowej również miałam chwile zwątpienia, kiedy wsparcie mentora byłoby nieocenione i na pewno wtedy pomogłoby mi dojść szybciej do właściwych wniosków. Wspaniale, że osoby stojące na rozdrożu mogą wziąć udział w Waszym programie.

DP: Jednym z nielicznych testów, którym realnie ufamy, jest StrengthsFinder Instytutu Gallupa. Czy możesz zdradzić jakie są Twoje Top 5 talentów i jak przejawiają się w roli HR BP?

Ewa: Na myśl o teście StrengthsFinder Instytutu Gallupa uśmiecham się szeroko, bo sama się w nim „zakochałam się” kilka miesięcy temu. Wykorzystuję to narzędzie zarówno w swojej pracy rozwojowej, jak i w pracy z klientami.

Moje TOP5 talentów to: Uczenie się, Zbieranie, Analityk, Indywidualizacja i Osiąganie. Jestem przekonana, że na co dzień wspierają mnie w byciu HR Partnerem i służą też managerom, z którymi pracuję.

HR to bardzo dynamiczna dziedzina, musimy być na bieżąco z tym, co dzieje się na rynku pracy po to, aby móc proponować nie tylko adekwatne rozwiązania dla biznesu, spełniające potrzeby liderów i pracowników, ale aby być o krok przed konkurencją w tworzeniu atrakcyjnego miejsca pracy. 

Spektrum przypadków, którymi zajmuje się HR Partner jest bardzo duże: od rekrutacji, przez onboarding, rozwój, szkolenia, planowanie struktur organizacyjnych, zarządzanie talentami, zarządzanie również trudnymi sytuacjami, zmianą… I można byłoby tak wyliczać w nieskończoność.

Dlatego mój pęd do wiedzy, chęć doskonalenia się sprawia, że naturalnie przychodzi mi uczenie się, zdobywanie nowych informacji i ich praktyczne wykorzystanie na potrzeby biznesu. Pomagają mi w tym talent Uczenia się i Zbierania. Co więcej odgrywają ogromną rolę w moim własnym rozwoju, szlifowaniu mojego warsztatu pracy, budowaniu portfolio kompetencji, dzięki którym mogę pracować ramię w ramię z biznesem.

Bycie HR Partnerem to również budowanie strategii i podejmowanie czasami trudnych decyzji. Ważne, aby były to decyzje opierające się na faktach i danych. W tym obszarze pomaga mi Analityk i umiejętność łączenia kropek – czasami dotyczy to liczb, a czasami emocji, zachowań, reakcji ludzi.

W związku  tym, że HR to praca z ludźmi mój Indywidualista zawsze wkracza, żeby tworzyć jak najbardziej spersonalizowane rozwiązania, projekty czy produkty dla managerów i pracowników – odpowiadające ich potrzebom.

A w natłoku priorytetów i zadań Osiąganie pozwala odhaczać kolejne zrealizowane projekty 😊

DP: Jak świadomość własnych talentów może pomóc gdy się przebranżawiamy?

Ewa: Bardzo często kiedy zaczynamy poznawać nowy obszar czujemy się niepewnie, nasz wewnętrzny krytyk ma wtedy używanie, a syndrom oszusta szepcze do ucha „chyba oszalałaś – przecież nic nie wiem, nie umiesz, nie masz doświadczenia”.

Talenty pozwalają zobaczyć to w czym jesteś dobry, co przychodzi naturalnie, a dalej co Cię motywuje, co sprawia radość i napędza do działania, a co nie. 

Dzięki temu możesz zweryfikować czy dany obszar jest dla Ciebie, czy będziesz mógł realizować w nim swoje talenty, jak one będą wspierać Cię w nowej roli, w czym Ci będą pomagać i jak dzięki nim możesz się wyróżnić i wnieść wyjątkową wartość. Albo inaczej – jak możesz je wykorzystać jako swój zasób i coś na czym możesz budować swoje kompetencje merytoryczne.

Z drugiej strony talenty pomogą również zaprezentować się nowemu pracodawcy i opowiedzieć mu o sobie i swoich mocnych stronach – opisując siebie za pomocą talentów pokażesz co czyni Cię wyjątkowym mimo, że nie masz jeszcze dużego doświadczenia w danej dziedzinie.

DP: Od czego najłatwiej zacząć gdy myślimy o przebranżowieniu do obszaru HR?

Ewa: Pierwszym krokiem powinien być research rynku i sprawdzenie czym jest praca w HR, czego oczekują pracodawcy, jakich kompetencji szukają, jakie obowiązki pojawiają się w różnych rolach HR-owych.

Dzięki temu odpowiesz sobie na pytanie, co mnie kręci w HR, ale również jakie kompetencje już mam, a jakie potrzebuje zdobyć, aby być atrakcyjnym kandydatem dla pracodawców.

Ciekawym ćwiczeniem będzie zderzenie mojego wyobrażenia o pracy w HR z rzeczywistością, czyli z kimś, kto już w tym siedzi, żeby zobaczyć na ile te wizje są spójne i czy być może jest coś, co będzie Nam przeszkadzać w pracy w tym obszarze, czego nie będziemy w stanie zaakceptować.

Aby to zrobić potrzebujemy kogoś zaufanego, kto bez owijania w bawełnę, lukrowania rzeczywistości powie jak jest. Mentor jest wówczas idealnym rozwiązaniem.

Ważne jest też, aby zacząć zdobywać wiedzę merytoryczną z tego obszaru – warto więc czytać prasę branżową, śledzić media społecznościowe, portale poświęcone tej tematyce, uczestniczyć w spotkaniach branżowych (konferencje, webinary, lunche czy śniadanie HR-owe, gdzie spotkasz specjalistów i będziesz mógł nawiązać pierwsze biznesowe relacje).

DP: Jakie kompetencje przydają się w roli HR Business Partnera?

Ewa: HR Partner to interdyscyplinarna rola, która skupia jak w soczewce wiele obszarów działania firmy. Dlatego też zestaw kompetencji przydatnych w tej roli jest również bardzo szeroki.

Wśród najważniejszych kompetencji wskazałabym:

  • Znajomość biznesu (business acumen), czyli jego rozumienie, znajomość produktów firmy, klientów i branży/rynku, na którym działa firma, aby móc przekładać te potrzeby na język strategii HR, która będzie wspierała biznes;
  • Budowanie relacji, czyli bycie blisko biznesu i rozumienie jego potrzeb, aby być dla niego partnerem i mówić jego językiem;
  • Krytyczne myślenie, czyli umiejętność podważania status quo, identyfikowania ryzyk czy zagrożeń, ale również możliwych scenariuszy i ich konsekwencji
  • Zarządzanie zmianą – z tym elementem mamy do czynienia non stop, zatem aby wprowadzać zmiany w strukturach organizacji, kulturze organizacji, aby wspierać w tym procesie liderów musimy wiedzieć z czym to się je i jak to zrobić skutecznie oraz jak przeprowadzić przez te zmiany ludzi.

I dwie wisienki na tym torcie to dla mnie:

  • Komunikacja bez której wszystkie powyższe kompetencje nie będą miały najmniejszego znaczenia – warto wiedzieć jak rozmawiać z różnymi ludźmi i dostosować do nich swój przekaz, aby się dogadać 😊
  • Ciągłe uczenie się – to kompetencja przyszłości nie tylko w obszarze HR. Świat ciągle biegnie do przodu i się zmienia, zatem bycie na bieżąco będzie kluczem do sukcesu.

DP: Jak szukać dodatkowych zleceń, które pozwolą nam uzyskać niezbędne doświadczenia, gdy chcemy rozpocząć swoją przygodę właśnie z tą rolą?

Ewa: O ile to możliwe zaczęłabym od szukania takich możliwości w swojej aktualnej organizacji – można wtedy w bezpiecznych warunkach zobaczyć jak wygląda praca działu HR od środka. To może być staż wewnętrzny albo tymczasowe objęcie roli.

Mentor pomoże wejść do środowiska HR’owego, zacząć budować relacje i networking czy też polecić jako kandydata na otwartą rolę. 

Wielokrotnie w social mediach pojawiają się ogłoszenia pt. „praca szuka człowieka” – to doskonała okazja, aby podnieść rękę i powiedzieć „a może JA?” i poprosić również osoby z sieci kontaktów o polecenie.

Wiele osób rozpoczyna swoją karierę w HR od rekrutacji – to trochę chrzest bojowy, który otwiera drzwi do innych obszarów HR. Dzięki rekrutacji dogłębnie poznajesz biznes, managerów, uczysz się budowania relacji, komunikacji, strategicznego patrzenia na potrzeby organizacji.

DP: Wróćmy teraz do tematu mentoringu. Istotnym krokiem na etapie przebranżowienia jest znalezienie mentora, czyli osoby, która podzieli się wiedzą merytoryczną i zostanie naszym partnerem w zmianie. Wiemy, jak bardzo jest to potrzebne i dlatego też w naszym programie „5 kroków do przebranżowienia”, każdy z kursantów, ma możliwość skorzystać z mentoringów. Ty zostałaś jednym z mentorów. Co dla Ciebie oznacza bycie mentorem i co chciałabyś przekazać kursantom, którzy trafią pod Twoje skrzydła?
Ewa:

„Jeśli chcesz gdzieś dojść, najlepiej znajdź kogoś, kto już tam doszedł” Robert Kiyosaki

Mentor to dla mnie:

  • przewodnik, ktoś kto ma wiedzę i doświadczenie w danym obszarze, ale również otwartość i chęć do tego, aby się tym dzielić;
  • opiekun, który udziela wsparcia innej osobie w drodze, którą kiedyś sam przebył;
  • sparing partner, z którym możesz przegadać swoje dylematy, wątpliwości czy konkretne przypadki z życia.

I mam nadzieję, że będę mogła być kimś takim dla moich podopiecznych, aby w bezpiecznej i pełnej otwartości atmosferze mogli rozwinąć swoje HR-owe skrzydła.


Ewa Timler

Ekspert HR w obszarach: rekrutacja, onboarding, szkolenia i rozwój, relacje pracownicze, badania zaangażowania, zarządzanie efektywnością pracy,
kultura korporacyjna i wartości organizacji, polityki HR, projekty HR. Coach ICF i Talentów Gallupa.