Dziś słów kilka o tym, dlaczego kluczowe jest byś Ty, jako osoba poszukująca pracy, dobrze znała swoje przewagi konkurencyjne.
Dlaczego mając do wyboru spodnie marki X i spodnie marki Y zdecydujesz się na te drugie?
- bo wygodniejsze;
- bo jesteś lojalny danej marce;
- bo skusiła Cię cena;
- bo przykuły Twoją uwagę – wyróżniają się na tle pozostałych.
A mając do wyboru usługi doradcy ds. wizerunku, czym będziesz się kierować?
- jego renomą;
- rekomendacjami uzyskanymi od zadowolonych klientów;
- jakością usług;
- być może doświadczeniami w specyficznej branży;
- i ponownie – tym co go wyróżnia wśród setek innych doradców i co jednocześnie jest dla Ciebie ważne.
I podobnie jest w sytuacji, gdy to Ciebie ma wybrać menadżer, który szuka nowego członka zespołu. By wyróżnić się wśród setek aplikujących na tę samą ofertę pracy – musisz podkreślić to, co rzeczywiście Ciebie wyróżnia. Jeśli te przewagi będą wpisywać się w potrzeby pracodawcy, wystąpi między Wami tzw. chemia i dogadacie się co do stawki, to propozycja pracy jest tuż tuż..
Ale..
Zacznijmy od samego początku, czyli przewag konkurencyjnych.
Zdefiniuj je.
Pomocne będą takie pytania:
- Co mnie odróżnia od mojej konkurencji? Co mnie odróżnia od innych kandydatów aplikujących na to stanowisko? Wiedza, wszechstronne doświadczenia, może znajomość nietypowych języków? A może jakaś cecha osobowości?
- W czym jestem lepszy od mojej konkurencji, a co jest potrzebne na danym stanowisku?
- A jakie są moje ograniczenia? W czym moja konkurencja jest ode mnie lepsza? Świadomość swoich ograniczeń również jest istotna, bo pozwala stworzyć plan uzupełniania luk kompetencyjnych.
A teraz zakomunikuj te przewagi. Jak i gdzie?
- Bezpośrednio w celu zawodowym, który jest obowiązkowych punktem Twojego CV;
- W podsumowaniu zawodowym widocznym na LinkedIn;
- W swoich wpisach LinkedInowych;
- Wplatając te informację w swoją odpowiedź na pytanie „Proszę nam opowiedzieć o sobie”, które z pewnością usłyszysz podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
I zapomnij tutaj o zbędnej skromności. Z odwagą mów o tym, co możesz wnieść do organizacji, kim jesteś i jaki jesteś. Wyróżnij się.