Jak wykorzystać dotychczasowe doświadczenie do przebranżowienia się?

Przebranżowienie nie zawsze oznacza, że w nowej roli zajmiesz się czymś całkowicie innym i nie będziesz mógł wykorzystać w żaden sposób tego, co robisz lub robiłeś To właśnie to, że nie jesteś studentem ani żółtodziobem w biznesie sprawiają, że możesz dać dużą wartość w nowej roli, której szukają Pracodawcy. Ten powiew świeżości, proaktywności i odmiennego spojrzenia na biznesowe problemy to atuty, które warto pokazać. Tylko jak to zrobić?

Poznaj wymagania na nowym stanowisku

Żeby móc wykorzystać atuty, które zdobyłeś podczas dotychczasowej kariery zawodowej, zacznij od analizy luk kompetencyjnych na rynku pracy. Sprawdź dokładnie jakich kompetencji potrzebują Pracodawcy.
Jak to zrobić?:

Otwórz popularne portale z ofertami pracy, np. pracuj.pl, justjoinit czy no fluff jobs

Wyszukuj docelowe stanowisko, które Cię interesują, np. junior project manager

Następnie wejdź na ogłoszenia i przekopiuj do dowolnego edytora tekstowego, np. worda treść z co najmniej 50 z nich

Wejdź na narzędzia tworzące word cloudy (np. monkeylearn) i sprawdź jakie są najbardziej potrzebne wymagania

Rozłóż to co umiesz i to co nie umiesz na łopatki, a więc znajdź te umiejetności, które już posiadasz i te których jeszcze musisz doświadczyć/nauczyć się.

Poznaj swoje sukcesy

Wiele osób nie jest świadoma sukcesów, jakie osiągnęły w swoje pracy. Przeanalizuj co robiłeś dotychczas i czym możesz się pochwalić. Oprzyj swoje analizy na przygotowanej w poprzedniej punkcie liście.
Prowadziłeś/aś duże projekty od wyceny, aż do odesłania go do klienta? Ułatwi Ci to praktyczne prowadzenie projektów, nawet jeśli będziesz chciał/a robić to w całkiem innej branży, a z drugiej dobrze wygląda w oczach potencjalnego pracodawcy. Koordynowałeś/aś projekty, gdzie klientem końcowym była duża i znana marka? To zawsze wywiera pozytywne wrażenie. A może byłeś/byłaś kelnerem i dzięki swojemu urokowi osobistemu zarabiałeś/aś wiecej z napiwków niż z podstawy? Bo potrafiłeś/aś zbudować wspaniałą atmosferę i relację z Klientem?
Wszystkie te cechy przydadzą Ci się nie tylko w starej branży. Są to tak zwane umiejętności transferowalne (Transferable Skills) i dobrze uwypuklone w Twojej komunikacji (LinkedIn, CV, rozmowa rekrutacyjna) pozwolą Ci pokazać się z najlepszej strony. 

Pochwal się w mediach społecznościowych

Wiele obecnie mówi się o tak zwanej marce osobistej. Jednak z reguły wspomina się o niej w kontekście prowadzeniu własnego biznesu. Tymczasem rozpoznawalność i zaistnienie w społeczności zawodowej, może sprawić, że dużo łatwiej będzie Ci się przebranżowić. Dlatego warto publikować treści, które będą dotyczyły Twojego życia zawodowego. Udało Ci się dowieźć projekt w terminie, który był nie tylko trudny, ale i spotkałeś w czasie jego realizacji wiele przeszkód? Kolega z Twojego zespołu nie nadążał za resztą, ale udało Ci się sprawić, że teraz jest równie efektywny co inni? Zaproponowałeś wprowadzenie w firmie procedury/automatyzacji, która okazała mieć pozytywny wpływ na element prowadzonej przez przedsiębiorstwo działalności i pozwoliła zaoszczędzić pieniądze? Napisz/powiedz/zaśpiewaj o tym innym. Budując swój wizerunek eksperta czy nawet pokazując swoją ścieżkę przebranżowienia i plan nauki już wyróżniasz się wśród innych 1000 Kandydatów kończących bootcampy i wysyłających same CV. 

Jakie kompetencje przydadzą Ci się w nowej roli

Przebranżowienie to proces dostania pracy w nowej branży w całkowicie nowej roli. Jest to związane ze zdobyciem fundamentalnej wiedzy, często technicznej z nowej dziedziny. Jednak każda praca to także konieczność posiadania kompetencji, które nie wiążą się tylko z posiadaniem wiedzy lecz również konkretnymi umiejętnościami miękkimi. Dobre umiejętności zarządzania sobą w czasie, delegowania zadań, świetna komunikacja z klientem i podwykonawcami. Warto więc zastanowić się, jakie umiejętności będą Ci potrzebne w nowej roli i jaka ich części pokrywa się z tymi, których używałeś/aś dotychczas. Być może coś, co uważałeś/aś za bardzo oczywiste, okaże się Twoim dużym atutem? Grunt, abyś świadomie odkrył/a swój potencjał, który już dotychczas doświadczyłeś/aś.

Porozmawiaj z innymi

Żadne ogłoszenie o pracy, czy tekst w Internecie, nie zastąpi rozmowy z żywym człowiekiem, który sprawdza się w roli, do której Ty chcesz aspirować. Dlatego tak ważne jest posiadanie, jak najszerszej listy kontaktów z Twojej wymarzonej branży. Poznaj kogoś, kto pracuję na takim stanowisku, jakim chciałbyś/chciałabyś się znaleźć. Umów się na krótkie calle i zapytaj wprost jakie umiejętności miękkie są przydatne na stanowisku docelowym. Twój rozmówca będzie mógł łatwo Cię naprowadzić na to, które z Twoich dotychczasowych umiejętności czy doświadczeń zaprocentują w nowym zawodzie. Mogą to być takie wartości czy kompetencje, których samemu czasami się nie znajdzie a osoba z zewnątrz podpowie i naprowadzi w kilka chwil. 

Stwórz CV funkcjonalne podkreślające Twoje atuty

Zrobiłeś analizę, nawiązałeś kontakty i dokładnie wiesz jak mógłbyś podkreślić swoje atuty w CV. Dodaj do tego jeszcze liczby, sukcesy i rekomendację osób, z którymi pracowałeś/aś.
Umiejętności transferowalne zyskują coraz bardziej na wadze i dobry manager na pewno to zauważy.

Podsumowanie

Jest wiele sposobów na to, aby uwypuklić poszczególne aspekty Twojej aktualnej pracy. Dzięki temu nie tylko podbudujesz siebie jako potencjalnego pracownika danej firmy, ale wyróżnisz się z tłumu.
Pracujący wizerunek w social mediach i w naszym CV to wielka wartość dla potencjalnego nowego przełożonego. Jeśli dodasz do tego solidną, fundamentalną wiedzę w danym temacie, proaktywność i pasję to być może nawet Twoje oczekiwania finansowe nie będę musiały iść ostro w dół.