Księgowa tłumaczy: Środki trwałe w firmie – korzyść, czy zbędny balast?

Finanse i księgowość potrafią przyprawić o ból głowy niejedną osobę… Wcale to nie dziwi, bo przepisy zmieniają się bardzo szybko, a sposób w jaki mówi się o tych kwestiach nie jest przystępny dla osoby, która w tych tematach nie jest biegła. A co jeśli jesteś przedsiębiorcą i choć trochę chciałbyś rozumieć język księgowych, by mieć pewność, że rozwiązania Tobie proponowane są faktycznie optymalne? Dla takich jak Ty, ruszyliśmy z nową serią dotyczącą księgowości dla przedsiębiorców w ramach cyklu “Księgowa Tłumaczy”. Cyklicznie, na łamach “Dookola Pracy” pojawiać się będą krótkie artykuły pisane przez naszego eksperta – Elżbietę Paternogę, która odpowie na najbardziej nurtujące kwestie księgowe. W trzecim odcinku serii, dyskutujemy o środkach trwałych.

 

Każda firma, zwłaszcza początkująca, musi się liczyć z tym, że kiedyś poniesie wydatki na zakup środków trwałych. Co to takiego? Dla księgowego jest to proste, ale niekoniecznie dla laika.

Otóż, w największym uogólnieniu, środki trwałe to rzeczowe aktywa przedsiębiorstwa, o długim okresie użytkowania (powyżej roku), mające postać rzeczową i zdolne do użytku w momencie przyjęcia do używania. Środki trwałe są klasyfikowane do pewnych grup wymienionych poniżej.

 

0 UŻYTKI GRUNTOWE
1 BUDYNKI I LOKALE ORAZ SPÓŁDZIELCZE PRAWO DO LOKALU UŻYTKOWEGOI SPÓŁDZIELCZE WŁASNOŚCIOWE PRAWO DO LOKALU MIESZKALNEGO
2 OBIEKTY INŻYNIERII LĄDOWEJ I WODNEJ
3 KOTŁY I MASZYNY ENERGETYCZNE
4 MASZYNY, URZĄDZENIA I APARATY OGÓLNEGO ZASTOSOWANIA
5 MASZYNY, URZĄDZENIA I APARATY SPECJALISTYCZNE
6 URZĄDZENIA TECHNICZNE
7 ŚRODKI TRANSPORTU
8 NARZĘDZIA, PRZYRZĄDY, RUCHOMOŚCI I WYPOSAŻENIE, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANE
9 INWENTARZ ŻYWY

 

A co to oznacza w praktyce?

Kupujemy do firmy meble, sprzęt elektroniczny, urządzenia specjalistyczne, samochody, inne środki transportu, mieszkania, maszyny itd. I to wszystko mieści się w definicji środków trwałych.

Każdy zakupiony środek trwały w zasadzie nie jest wydatkiem kosztowym. Są nim odpisy amortyzacyjne. I tu zaczyna się pytanie o opłacalność zakupu takiego środka trwałego. Każdemu przedsiębiorcy zależy przecież na uwzględnieniu wydatku w kosztach, tak aby zmniejszyć zobowiązanie podatkowe.

A czym są te odpisy amortyzacyjne? Najprościej… są to rozłożone w czasie koszty, zmniejszające podstawę opodatkowania. Wiele firm dla uproszczenia przyjmuje amortyzację liniową (co miesiąc równe raty) według przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub prawnych w zależności od formy prawnej działalności.

Nie będę zbyt dużo pisać o stawkach i metodach amortyzacji, bo od 2019 r. mamy dużo bardziej korzystne przepisy odnośnie amortyzacji środków trwałych. Możemy amortyzować te środki trwałe, których wartość netto przekracza 10.000 zł. Jest to dość duży skok. Do 2018r. była to kwota 3500 zł.

 

Możemy przyjąć dwa rozwiązania:

  • Przyjąć na stan środków trwałych i amortyzować w m-cu przyjęcia do środków trwałych lub w następnym (odpis 100%);
  • Zaksięgować bezpośrednio w koszty

Przy takiej wartości środków trwałych większość drobnych zakupów firmowych np. telefon, komputer, drukarka, kserokopiarka, używane wieloletnie auto, meble, narzędzia i podobne przedmioty potrzebne w pracy, będą stanowić koszt firmy w momencie zakupu.

 

Ale co w przypadku zakupu czegoś droższego?

Firma może chcieć inwestować w swój rozwój i może zakupić dużo droższe urządzenia, czy maszyny. I tu też jest korzystna zmiana od 2019 r. ale była już wcześniej, tyle ze limit był niższy (100.000 zł.). Więcej na ten temat możecie przeczytać tutaj

Jeśli masz status małego podatnika, to masz prawo do jednorazowej amortyzacji środka trwałego do wartości 214.000 zł w zasadzie z każdej grupy (3-6 i 8), ale za wyjątkiem zakupu budowli, budynków i aut osobowych.

 

Kim jest mały podatnik?

Małym podatnikiem jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro

Jest to bardzo dobre rozwiązanie, szczególnie dla osób wykonujących specjalistyczne usługi (wszelkie gabinety lekarskie, firmy produkcyjne używające specjalnych urządzeń, maszyn, sklepy itp.).

Oczywiście każda firma ma prawo zrezygnować z jednorazowej amortyzacji i przyjąć środki trwałe na stan środków trwałych (rejestr) i amortyzować w czasie. Jeśli chcemy w przyszłości wziąć kredyt firmowy, a nasza sytuacja finansowa ma wyglądać korzystnie w PIT, to takie rozliczenie w czasie jest jak najbardziej możliwe.


Kilka słów o Eli:

Elżbieta Paternoga – księgowa, przedsiębiorca, mama 2 córek, wolontariusz Akademii Przyszłości. Od 1993 roku nieustannie pogłębia swoją wiedzę w zakresie księgowości. Pracowała w takich firmach jak Siemens, Netia, czy Kromberg & Schubert (podwykonawca Volkswagen), by w 2013 roku wypłynąć na szerokie wody i założyć własną działalność gospodarczą. 🙋‍♀

Stronę jej biura znajdziecie pod tym linkiem


Masz pytania do naszego Eksperta z zakresu księgowości i prowadzenia własnej działalności? Zapraszamy do napisania ich do nas na kontakt@dookolapracy.pl 
Co jakiś czas na naszym portalu opublikujemy na nie odpowiedzi!