Jak docierać do ukrytego rynku pracy na LinkedIn?

Sposobów na dotarcie do Twojego wymarzonego Pracodawcy jest wiele, jednakże tylko nieliczne wspominają o tym, aby niezależnie od metody – dawać wartość. Jest to klucz – święty graal dla szukających pracy. Dziś, opowiem Wam o tym, jak to zrobić podczas nawiązywania relacji na portalu LinkedIn.

Jeśli wysyłasz tylko same CV przez popularne portale pracy (Listę z pracą zdalną znajdziesz tutaj: LINK oraz z portalami pracy: LINK😊) to bardzo łatwo możesz zostać pominięty w procesie rekrutacji i trafić na „stosik” z odrzuconymi ofertami. Dlaczego? Po pierwsze, wiele firm korzysta z systemów ATS, które m.in. filtrują CV pod względem słów kluczy (o tym pisaliśmy LINK), a po drugie rekruter poświęca średnio 6 sekund na zapoznanie się z Twoim CV i jeśli będzie ono bardzo podobne do setek innych, to niekoniecznie zostaniesz zapamiętany. Często jest to ruletka i duże znaczenie mają indywidualne upodobania, które niekoniecznie zadziałają na Twoją korzyść.

Jeśli z kolei piszesz wiadomości InMail lub nawiązujesz kontakt z rekruterami na Linkedin i bezpośrednio w wiadomości powitalnej piszesz, że szukasz pracy – to szansa na to, że oni zaakceptują Twoje zaproszenie i będą zainteresowani jeszcze tym co masz do powiedzenia – jest pisząc krótko – niewielka.

Dlaczego tak jest?

Zastanów się jak często przyjmujesz jakąkolwiek ofertę od osoby, której nie znasz – z reguły traktujesz taką wiadomość jako spam i po prostu od razu trafia ona do kosza (bez głębszej refleksji nad jej treścią) albo jesteś bardzo sceptyczny.  Zaczynając budowanie relacji od wysłania “oferty” nie jest najbardziej efektywną metodą i niekoniecznie dobrze rokuje. W takiej sytuacji, najczęściej usłyszysz od rekrutera, który zaakceptował Twoje zaproszenie takie zdanie: „zapraszam na stronę kariera naszej firmy i aplikowanie przez nią”.
Sprowadza nas to w zasadzie do punktu startowego w relacji kandydat-pracodawca razem z innymi setkami kandydatów.

Jak się zatem wyróżnić i zostać zauważonym przez rekruterów?:
a) Szukaj informacji o firmie i zabłyśnij pomysłem na polepszenie jej wyników lub nawiązuj w rozmowie do realnych problemów, z którymi się zmagają.
b) Obserwuj osoby decyzyjne oraz profile firm oraz komentuj i pokazuj światu, że jesteś ekspertem w danej dziedzinie. Dawaj wartość od siebie i wchodź w merytoryczne dyskusje.

Dzięki tym zabiegom Twoje szanse na bycie zauważonym i nawiązanie kontaktu z osobami decyzyjnymi wzrastają kilkukrotnie!

 

Wskazówka:

Napisz merytoryczny wpis na LinkedIn i nawiąż dyskusję z komentującymi, również z tymi spoza Twojej sieci. Następnie wyślij do tych osób zaproszenie do Sieci Kontaktów nawiązując do komentarzy w Twoim wpisie, np.:

„Dzień dobry Pani Marto,

dziękuje za skomentowanie mojego wpisu i świetną dyskusję na temat automatyzacji procesów w działach księgowości. Zapraszam do Sieci w celach wzajemnych inspiracji, mam nadzieję na więcej podobnych rozmów w przyszłości,

Pozdrawiam serdecznie,
Łukasz Jarych”

Następnie obserwuj co się dzieje. Prawda, że działa? 😊