Agnieszka Wnuk o szukaniu pracy na LinkedIn

wpis w: Dookoła Pracy | 7

Od czego się to wszystko zaczęło…

LinkedIn to portal społecznościowy, który dzisiaj służy nie tylko rekruterom do znajdowania kandydatów do pracy, ale również świetnie sprawdza się w działaniach marketingowo-sprzedażowych, budowania marki personalnej, działań social-sellingowych i innych. Nie wszyscy jednak wiedzą, że został założony 28 grudnia 2002 roku, a uruchomiony 5 maja 2003 (niedawno obchodził swoją 17stę) i służył głównie do tworzenia sieci kontaktów zawodowych, w tym do pracodawców publikujących oferty pracy oraz osób poszukujących pracy zamieszczających swoje CV.

 

Czy rekruterzy wykorzystują LinkedIn do poszukiwania pracowników?

Zarówno dla osób zajmujących się rekrutacją jak i tych, którzy szukają pracy to miejsce, gdzie można zaprezentować swoją osobę jako profesjonalista. Według badań z 2016, aż 87% rekruterów korzysta z platformy do wyszukiwania lub sprawdzania kandydatów do pracy, więcej niż wszystkie inne media społecznościowe łącznie [1].  Polski raport przygotowany przez Lee Hecht Harrison DBM Polska na podstawie przeprowadzonych badań wskazuje, że najczęściej wybieranym przez headhunterów portalem jest LinkedIn – tak zadeklarowało aż 97% ankietowanych [2]. Jeśli poważnie myślisz
o poszukiwaniu pracy, samo posiadanie profilu LinkedIn nie wystarczy. Pamiętaj, że ważne jest to, aby zostać odnalezionym, ale również samemu wykazywać zainteresowanie pracą.

Portal ten oferuje wiele możliwości dla osób poszukujących pracy, pomaga nawiązywać kontakty, znajdować ogłoszenia o pracę, można obserwować firmy swoich wymarzonych pracodawców czy też wyszukiwać firmy zajmujące się profesjonalnie rekrutacjami. Ważne jest również to, aby rekruterzy zadbali o swój wizerunek na tym portalu oraz aby potrafili umiejętnie wykorzystywać wszystkie funkcje, jakie oferuje LinkedIn.

 

Jak rekruterzy wyszukują kandydatów na LinkedIn? Jak działa wyszukiwarka?

Uzyskanie wysokiej pozycji w wyszukiwarce LinkedIn wymaga optymalizacji zarówno pod kątem technologii LinkedIn, jak i ludzkich skłonności rekrutujących. Algorytmy wyszukiwania LinkedIn biorą pod uwagę różne profile i aktywność użytkowników, aby uszeregować ich wyniki, podczas gdy osoby rekrutujące mają swoje własne preferencje i sztuczki, aby tworzyć listy najlepszych kandydatów.

Nie ma standardu, który określałby, w jaki sposób różni rekruterzy wykorzystują wyszukiwanie na LinkedIn, szczególnie w celu pozyskania kandydatów. Specjalista ds. rekrutacji w małej firmie może korzystać z zaawansowanych filtrów wyszukiwania LinkedIn, aby znaleźć kandydatów do pracy. Agencja rekrutacyjna może wykupić pakiety płatne np. LinkedIn Recruiter, aby rozszerzyć swoje możliwości sieciowe i poszukiwawcze. Podczas gdy techniki sourcingu są różne, praktycznie każdy korzysta z LinkedIn podczas procesu rekrutacji.

W każdym z tych scenariuszy możesz poprawić swój ranking wyszukiwania poprzez optymalizację kluczowych sekcji swojego profilu w LinkedIn.

 

LinkedIn – daj się znaleźć rekruterowi

Poniżej znajdują się niektóre powody, dlaczego warto zadbać o swój profil oraz aktywność na LinkedIn.

  Twój profil w LinkedIn buduje zaufanie i wiarygodność

Dobrze napisany profil LinkedIn zapewni Ci wiarygodność i sprawi, że staniesz się godnym zaufania potencjalnym pracownikiem. Za każdym razem, gdy osoba rekrutująca skontaktuje się z Tobą, możesz być pewien, że zapoznała się z Twoim profilem. Twój profil osobisty na LinkedIn będzie działał jako walidator w tym sensie, że jesteś prawdziwą osobą, a nie kimś, kto ma CV lub życiorys zbyt dobry, aby był prawdziwy. Zatem pomyśl o tym, czy dane, które masz na swoim profilu są wystarczające na tyle, aby każdy wiedział kim jesteś, czym się zajmujesz, jakie masz doświadczenie. Wszystkie słowa kluczowe, które będziesz mieć umieszczone na profilu mogą sprawić, że będziesz lepiej wyszukiwany przez innych.

 Wielkie możliwości kontaktów

LinkedIn oferuje również doskonałą możliwość nawiązania współpracy z innymi specjalistami w Twojej dziedzinie. A im szybciej zaczniesz nawiązywać kontakty, tym lepiej będzie. Niezależnie od tego, czy aktualnie pracujesz, możesz korzystać ze swojej sieci kontaktów, którą już masz. Dodatkowo możesz do swojej sieci zapraszać również rekruterów i wysyłając spersonalizowaną notatkę z informacją, że szukasz pracy, jakie stanowiska Ciebie interesują i jakie lokalizacje. Twoje kontakty mają swoje sieci kontaktów, pamiętaj o tym, bo w takiej sytuacji, gdy będziesz szukał pracy być może Twoi „znajomi” będą w stanie pomóc w dotarciu do innych osób.

 Będziesz na bieżąco informowany o ofertach pracy.

Na LinkedIn widnieje również zakładka „Oferty Pracy”. Tutaj możesz przeszukiwać ogłoszenia i śledzić na bieżąco różne oferty, które będą Ciebie interesować. Wiele firm publikuje wszystkie swoje oferty pracy, a Ty możesz śledzić je w czasie rzeczywistym. Pamiętaj, że również możesz ustawić sobie alerty z nowymi ofertami pracy. Takie alerty tworzysz w bardzo prosty sposób na LinkedIn, wybierasz lokalizację, rodzaj pracy i stanowiska, które Ciebie interesują i raz dziennie lub raz w tygodniu na Twoją skrzynkę mailową dostaniesz powiadomienie o nowym ogłoszeniu.

Podsumowując posiadanie profesjonalnego profilu LinkedIn bardzo pomoże Tobie w znalezieniu pracy, im więcej wartościowych informacji umieścisz, tym lepiej, daj się odnaleźć. Bardzo ważnym elementem jest również podejmowanie własnych inicjatyw chociażby zapisanie się do grup, obserwowanie hasztagów, merytoryczne komentowanie innych.

Jeśli szukasz konkretnych porad jak przebudować profil na LinkedIn oraz jaką podejmować aktywność na LinkedIn, koniecznie zajrzyj do E-booka, który znajdziesz tutaj : Link


[1] https://www.jobvite.com/wp-content/uploads/2016/09/RecruiterNation2016.pdf

[2] https://www.lhhpolska.pl/sites/default/files/blog/LHH%20DBM%20-%20Raport%20Media%20spo%C5%82eczno%C5%9Bciowe%20w%20rekrutacji.%20Edycja%20druga.pdf


 

Agnieszka Wnuk 

Doradca LinkedIn. Specjalista wdrażania Social Selling dla firm. Od kilku lat zajmuje się online i offline marketingiem. Prowadzi szkolenia, konsultacje odnośnie LinkedIn i Sales Navigator. Marketing B2B to jej specjalność.

Agnieszkę znajdziesz tutaj: