10 kroków do efektywnej zmiany pracy – Klaudia Jarych

wpis w: Dookoła Pracy | 11

Niezależnie od tego, czy do zmiany pracy zmusił Cię koronawirus i zwolnienia pracownicze, czy też jest to Twoja dobrowolna i przemyślana decyzja, do zmiany pracy można, a właściwie trzeba się odpowiednio przygotować. Jak to zrobić? W tym artykule dzielimy się z Tobą kilkoma poradami z naszej praktyki biznesowej.


#PRACUJemy Razem

Ten artykuł powstał w ramach akcji #PRACUJemy Razem. To projekt stworzony przez grupę polskich blogerów. Połączyła ich chęć pomocy osobom, które straciły pracę z powodu pandemii COVID-19.


 

REFLEKSJA – JA I MOJA ZMIANA

Krok pierwszy – zdefiniuj swoje „Dlaczego”

Odpowiedz sobie na pytanie: Dlaczego zmieniam pracę? Muszę, czy chcę zmienić pracę? Dlaczego właśnie teraz mam zrobić taki krok?

Chodzi o to, byś był przekonany co do swojej decyzji, bo przecież szukanie nowego miejsca zatrudnienia, to proces i trzeba uzbroić się w cierpliwość.

 

Krok drugi – Zastanów się: czy to co robię jest faktycznie moją drogą?

Czy lubię to co robię? Czy wykonywane przeze mnie obowiązki pozwalają mi realizację swojego potencjału? A może dotychczas robiłem to, co mnie nudziło, denerwowało i powodowało frustrację?

To dobry moment na refleksję. Możesz teraz zrobić zwrot o 180 stopni i zawalczyć o to, by faktycznie korzystać ze swoich atutów, pracować w zgodzie ze swoimi wartościami, talentami, a w najgorszym przypadku chociaż robić to, co jest dla Ciebie obojętne.

I nie chodzi o to, by w dobie koronowirusa szukać ideału, ale mimo wszystko szukać takich opcji rozwoju, które będą dla Ciebie budujące.

 

Krok trzeci – Kim jestem i jakie są moje atuty?

Pytanie – jakie są moje mocne strony? W czym jestem naprawdę dobry? Co potrafię? Jakie znam programy, które mogę wykorzystać w nowej pracy? Czy mówię w językach obcych i gdzie mógłbym je wykorzystać?

Wypisz, jakie masz zasoby! Świadomość swojego potencjału jest kluczowa podczas poszukiwań!

 

WIZERUNEK

Krok czwarty – Zadbaj o profesjonalny wizerunek w sieci

Zadbaj o swój wizerunek w sieci zanim rozpoczniesz aktywne poszukiwania.

Jedno jest pewne – w sieci nikt nie jest anonimowy, a działanie na portalach biznesowych jest koniecznością. Czy masz już w pełni uzupełnione konto na LinkedIn i podejmujesz działania, które budują Twój wizerunek? Nie? Zajrzyj do naszego ebooka – znajdziesz tam kilka podpowiedzi, jak zabłysnąć w oczach rekruterów, czy też pozyskać kontakty biznesowe.

Wiemy co mówimy, bo Łukasz dzięki tym działaniom zyskał wymarzoną pracę, a ja – Klaudia, poznaję tam moich klientów 😊

Oprócz Linkedina, warto zainteresować się także portalem Xing jeśli jesteś osobą niemieckojęzyczną.

Pamiętaj, że samo założenie i uzupełnienie konta na tych portalach, to zdecydowanie za mało, by zdobyć wymarzoną pracę. To dopiero pierwszy, bardzo podstawowy krok. Liczy się Twoja aktywność, zaangażowanie w dyskusje, publikowanie treści, które będą przyciągać innych.

 

CZEGO SZUKAM?

Krok piąty – Określ zakres poszukiwanych stanowisk

Na jakie role chcę aplikować? Czy mam wymagane kompetencje? A jeśli nie, to jak mogę je uzyskać?

Zaplanuj proces uzyskiwania brakujących umiejętności. Jest mnóstwo kursów dostępnych online, które możesz wykonać w dogodnym dla Ciebie terminie. Co więcej, z uwagi na pandemię, wielu trenerów zdecydowało się na wprowadzenie oferty zdalnych szkoleń. Dzięki temu, możesz korzystać z dobrodziejstw technologii w połączeniu z zaletami pracy w grupie pod okiem trenera. Czego chcieć więcej?

 

Krok szósty – Spróbuj zawęzić obszar poszukiwań doprecyzowując profil firm

Jaki profil firm mnie interesuje? Ile czasu chcę przeznaczyć na dojazdy? Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci zawęzić obszar poszukiwań i sprawią, że Twoje poszukiwania będą dużo bardziej efektywne, bo nie będziesz tracił czasu na firmy, których i tak docelowo byś nie wybrał.

 

PROFESJONALNE CV

Krok siódmy – CV szyte na miarę

Przygotuj profesjonalne dokumenty, w tym CV. Pamiętaj, że CV jest Twoją wizytówką i ważne byś uwzględnił tam informacje o swoim celu zawodowym i podsumował najważniejsze osiągnięcia. Zwróć uwagę na to, by nie podawać tam informacji dotyczących dokładnego adresu, stanu cywilnego, ilości dzieci, czy też daty urodzenia. Zadbaj też o profesjonalne zdjęcie. To wszystko zachęci rekrutera do zgłębienia Twojego profilu.

Ważne – wysyłając CV, pamiętaj, aby nawiązywało do stanowiska, na które aplikujesz.

AKTYWNE POSZUKIWANIA – CZAS START!

Krok ósmy – Załóż konta na stronie agencji rekrutacyjnych

Załóż konto na stronach agencji rekrutacyjnych. Zostaniesz wówczas dorzucony do bazy kandydatów i w momencie, gdy pojawi się pasująca do Twojego profilu oferta, rekruter skontaktuje się z Tobą. W tym artykule, stworzyliśmy kompleksową listę agencji rekrutacyjnych – zerknij!

 

Krok dziewiąty – Regularnie przeglądaj oferty

Regularnie przeglądaj oferty pracy publikowane na stronach wyszukiwarek i koniecznie ustaw alerty, dzięki którym trzymasz powiadomienia o nowych ofertach.

 

Krok dziesiąty – Wypróbuj mniej konwencjonalne metody szukania pracy

Wypróbuj także inne, mniej konwencjonalne metody szukania pracy: porozmawiaj ze znajomymi, którzy pracują w firmach, które Cię interesują. Może własnie niebawem rusza rekrutacja, a znajomi mogliby Cię polecić? Nawiązuj relacje na LinkedIn. Nie bój się bezpośrednio napisać do rekrutera i podpytać o możliwości rozwoju w jego firmie. I jeszcze jedno: nie omijaj zakładki Kariera na stronach firm, które Cię interesują. Jeśli nie znajdziesz tam akurat ofert, skorzystaj z podanego tam adresu mailowego i sam napisz. Twoja pro-aktywność jest na wagę złota!

I jeszcze jedno… Analizuj na bieżąco swoje działania związane z szukaniem pracy. Zapisuj, gdzie i kiedy aplikowałeś. Z kim nawiązałeś kontakt. Jaki był odzew i feedback. Wszystko to pomoże Ci modyfikować działania w ten sposób, by znaleźć pracę! 😊 Powodzenia!

 


Kilka słów na temat autora:

Klaudia Jarych – Konsultant, autorka programów dla osób stojących przed wyzwaniem jakim jest zmiana zawodowa i przebranżowienie, Facylitator,  People & Change Manager w jednej z dużych, międzynarodowych firm. Doświadczenia zdobywała pracując przy organizacji spotkań z przedsiębiorcami, eventów szkoleniowych, koordynując projekty (HR, Marketing, IT), czy też realizując się jako Scrum Master. Aktualnie, pracuje z managerami średniego i wyższego szczebla, a także z zespołami oswajając ich ze zmianami. Prowadzi warsztaty diagnozujące gotowość na zmianę, wypracowuje strategie komunikacyjne i ma ogromną frajdę z tego, co robi.